Menu
Pintura rupestre: Capítol zero

Pintura rupestre: Capítol zero

A la Plataforma Blanc i Negre ens encanta tocar temes que la societat desconeix completament. De fet, ens agraden encara més aquells temes que creiem que coneixem, però que en realitat tenen una cara oculta i amaguen molt més que no ens pensàvem.

Per això, aquest any hem decidit centrar-nos en un tema tan antic i tan misteriós com la pintura rupestre del Paleolític. En realitat, es tracta d’un aspecte de la nostra història que molt poques vegades s’ha explicat degudament, i del que sovint pengen una pila de prejudicis i falses suposicions que les investigacions més recents sobre el tema han demostrat que eren erronis.

Per exemple, abans d’abordar aquest tema amb detall, ens hauríem de replantejar la validesa dels següents clixés:

610px-Lascaus,_Megaloceros
Perfil d’un megaloceros amb la cornamenta
sobredimensionada. (Lascaux).
• Si sovint s’afirma que les pintures rupestres són art…

…per què trobem moltes més pintures a les parts fosques i apartades de les coves?
…Per què estan totes mesclades, superposant-se unes damunt de les altres?
• Si els antics pintaven amb la intenció de representar escenes de caça…
…per què gairebé mai apareixen figures homínides?
…Per què apareixen tants motius abstractes?
bradshawfoundation
Cap d’antílop aprofitant un forat natural de la roca (Niaux).
• Si s’afirma que els antics pintaven de manera arbitrària…
…per què quasi totes les pintures segueixen el patró natural de la paret?
…per què el seu contingut és tan similar, a través dels quilòmetres i dels segles?
429px-Pech_Merle_main
Pintura d’una mà en negatiu i conglomeració de punts,
una mostra de tècnica bufada (Pech Merle).
• Si les pintures rupestres tan sols eren un divertiment…
…per què els antics van construir tants utensilis complexos, escales i bastides només per a pintar?
…per què hi ha tants indicis que s’hi efectuaven rituals màgics, al seu voltant?
I això és només una petita mostra dels infinits interrogants que apareixen en començar a investigar l’autèntica essència de la pintura rupestre paleolítica. El més trist, però, és que sabem que en realitat es tracta d’un objectiu impossible d’assolir. Tot i que la comprensió de l’art rupestre és un camp en el que s’ha avançat radicalment al llarg dels darrers anys, hi ha massa misteris que mai no resoldrem.

Afortunadament, però, hi ha moltíssimes coses que sí podem aprendre a partir d’aquestes pintures. I no només sobre l’origen de l’art, sinó sobre un misteri molt més important: L’origen de l’home.

Quin viatge va haver de fer, la nostra ment, quan per primera vegada un ésser humà va alçar el cap i, enlloc d’un forat a la cova, va veure el cap d’un antílop?

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *