1714-2014: Tres-cents anys després

Aquest any serà molt especial per a la Plataforma Blanc i Negre. Després de moltes hores de treball i d’esforços d’investigació, ens plau anunciar que aquest any 2014 estrenem un projecte molt especial per a nosaltres, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya i el comissariat del tricentenari 1714.

En ocasió d’aquest aniversari tan emblemàtic del final de la guerra de successió, la Plataforma Blanc i Negre ha decidit preparar un projecte molt especial per a nosaltres: La trilogia del tricentenari.

Aquesta trilogia neix de la voluntat de donar una visió més ampla de la guerra de successió, més enllà del cèlebre episodi de l’onze de setembre de 1714 a Barcelona, i que sens dubte va comptar amb moments de gran interès tan abans com després d’aquesta data.

Pretenem, doncs, donar una visió global d’aquest moment històric, i amb aquesta trilogia hem aconseguit mostrar com es va viure la complexitat del moment des de la perspectiva de tot el territori català.

Banderes dels bàndols austriacista i borbònic, en conflicte durant la guerra de successió.

Els episodis de la trilogia del tricentenari són els següents:

I – Fam de llibertat (1712-1714), centrada en la resistència de la Catalunya interior a partir de moments clau com el duríssim setge de la ciutat de Girona.

II – Els herois de l’hospital (1714), on es retraten els darrers moments de la caiguda de Barcelona el dia onze de setembre de 1714, mostrant els esdeveniments des del punt de vista dels treballadors de l’Hospital de la Santa Creu.

III – Adéu, la Ribera! (1715), centrada en els primers passos de la repressió borbònica, prenent com a símbol la planificació de l’antiga Ciutadella, que va representar la destrucció i el desnonament massiu de gran part del barri de la Ribera.

Us donem, doncs, la benvinguda a aquest nou projecte que tot just ha començat a caminar. La primera parada serà l’estrena, el proper 7 de març, de Fam de llibertat al teatre municipal de Girona. Així, al llarg de tota la trilogia, tornarem a donar vida a tot un seguit de fets que van succeir ara fa exactament tres-cents anys. Creiem que l’ocasió s’ho mereix.